News & Blog

Intervju u poslovnom tjedniku Lider: Krešimir Jung i Krešimir Vlašić

October 02, 2023 |
Krešimir Jung za Lider


Poslovni tjednik Lider u svom izdanju od 28. rujna 2023. objavio je opsežan razgovor s Krešimirom Jungom, suvlasnikom, članom uprave i jednim od kapetana Jung Skya, te direktorom za operativno poslovanje Krešimirom Vlašićem. Izvorni tekst moguće je pronaći ovdje. Autor članka je novinar Jozo Knez.

---

Već trinaest godina aviokompanija Jung Sky leti europskim nebom na čelu s Krešimirom Jungom, suvlasnikom, ali i kapetanom. Od početnih panoramskih letova iznad Brača i Zagreba do kompleksnog tržišta poslovne avijacije, kompanija je tijekom godina rasla i razvijala se. Prvi mlažnjak kupljen je još 2011. i od tada slijedi vrijeme dokazivanja i pozicioniranja Jung Skya na europskom tržištu u veoma kompleksnoj industriji. A dokazao se jest, što pokazuju i podaci za prvi dio 2023. kad je tvrtka oborila rekord prema broju letova. Također, još je veća i važnija stvar otvaranje certificirane stanice linijskog održavanja u Varaždinu, što je i bio povod ovom razgovoru.

Krenimo od Varaždina. Certificirali ste tu lokaciju kao stanicu linijskog održavanja, gdje posjedujete hangar u najmu i gdje ste pokrenuli postupak certifikacije za usluge baznog održavanja. O čemu se točno radi, kako to da ste izabrali baš Varaždin?

Krešimir Jung: – Naša je prvotna želja bila uspostaviti organizaciju održavanja zrakoplova u Zagrebu jer je ondje baza naše flote. Međutim, primarni je uvjet za uspostavu bilo kakve ozbiljnije organizacije održavanja zrakoplova hangar, pitanje koje, nažalost, u Zagrebu nismo uspjeli riješiti jer raspoloživih hangara nema, a nema ni razvojnih planova koji bi bili usmjereni na to. Osim što smo u Varaždinu u vrlo kratkom roku riješili najam hangara, važno je napomenuti kako realizacija plana razvoja tog aerodroma uvjetuje uspostavu organizacije održavanja zrakoplova, čime su se planovi, a time i interesi varaždinskog aerodroma i Jung Skya, potpuno poklopili. Osim toga, Varaždin je centar regije s iznimnim, ali još nedovoljno iskorištenim turističkim potencijalom. Kao važan element u razvijanju tog potencijala istaknuta je potreba za formiranjem kompletne infrastrukture nužne za aktiviranje kapaciteta poslovne avijacije kao izvora klijentele visokog turizma, u čemu će Jung Sky svojim operacijama i pružanjem usluga održavanja i opsluživanja zrakoplova imati važnu ulogu.

Koja je razlika između stanice za linijsko i bazno održavanje?

Krešimir Vlašić: – Prije svega u hangaru i djelokrugu obuhvaćenih aktivnosti. Bazno održavanje zrakoplova podrazumijeva kompleksnije radove koji zahtijevaju kontrolirano okružje i stoga je postojanje hangara jedan od ključnih, tj. nužnih, preduvjeta za razvoj takve usluge. Osim toga, za bazno održavanje potrebno je više ljudi i radovi se ne provode cijele godine, nego periodično. Aktivnosti linijskog održavanja jednostavniji su pregledi i manji radovi koji se obavljaju češće i u pravilu ne zahtijevaju veliko ‘rastavljanje‘ zrakoplova, primjerice izvlačenje sjedala, podova i obloga, što je praksa u baznom održavanju. Linijsko održavanje temelji se na testiranju i kontroli ključnih zrakoplovnih sustava te preventivnim pregledima kritičnih zona strukture zrakoplova. Većinu linijskih radova moguće je obaviti u kraćem razdoblju, u redovitim intervalima, i ne zahtijevaju hangarski prostor, osim ako su vremenski uvjeti specifični ili loši.

Uz održavanje vlastitih zrakoplova, hoćete li nuditi uslugu i drugima? I tko bi mogao imati koristi od usluga održavanja?

Krešimir Vlašić: – Prvi je korak potvrditi provođenje aktivnosti na našim mlažnjacima, a zatim to nuditi drugim operatorima poslovne avijacije. Naša je organizacija trenutačno certificirana za linijsko održavanje mlažnjaka tipa Cessna 525, 525A i 525B, no koristi isto tako može imati bilo koji operator jer, čak i kad je riječ o drugim tipovima zrakoplova, naši stručnjaci u Zagrebu i Varaždinu mogu na licu mjesta biti brza i prijeko potrebna podrška organizacijama za održavanje drugih aviokompanija.
 

Krešimir Vlašić
Krešimir Vlašić, Direktor za operativno poslovanje, Jung Sky


Odakle ideja o razvijanju vlastitog odjela održavanja, nije li to skupo? Koji je krajnji cilj?

Krešimir Jung: – Cijelu svoju povijest, sada već gotovo četrnaest godina, Jung Sky ovisan je o vanjskim organizacijama održavanja zrakoplova, što povećava rashode i utječe na fleksibilnost u planiranje operacija. Tu ovisnost sada želimo eliminirati. Ulaganja su u početku velika, ali ona na kraju smanjuju troškove, optimiraju operacije, ali i donose nove prihode. Dugoročni je cilj postati organizacija kojom će se drugi operatori poslovne avijacije koristiti za linijsko i bazno održavanje svoje flote. Želimo i na tržištu održavanja zrakoplova izgraditi reputaciju kompanije s kojom svi žele raditi, baš kao što smo to učinili u segmentu privatnih i poslovnih letova.

Je li teško naći kadar koji se bavi održavanjem zrakoplova? Koliko ćete dodatnih ljudi morati zaposliti?

Krešimir Vlašić: – U svakom slučaju nije jednostavno. Dio smo vrlo konkurentnog europskog tržišta, a ta vrsta stručnjaka definitivno je na cijeni. Općenito gledajući, mehaničari nakon završenog školovanja moraju steći minimalno pet godina iskustva da bi uopće dobili priliku certificirati se i samostalno obavljati radove održavanja na određenom tipu zrakoplova. Pritom postupak certifikacije za određeni tip zrakoplova traje najmanje tri mjeseca. Nažalost, mehaničari ovlašteni za radove na našem tipu zrakoplova u Hrvatskoj su rijetkost, zato smo bili prisiljeni angažirati ovlaštene mehaničare koje smo za svoj tip zrakoplova certificirali u vlastitoj režiji. Trenutačno imamo zaposlena tri vrhunska stručnjaka s ekstenzivnim i dugogodišnjim iskustvom, a kada dođemo do radova baznog održavanja, povećavat ćemo njihov broj.

Potkraj travnja povećali ste broj mlažnjaka u floti. Koliko ih sada imate, o kojim se mlažnjacima radi te što očekujete od novog zrakoplova? Koliko se povećanje prihoda očekuje s dodatnim zrakoplovom?

Krešimir Jung: – Naša flota sada se sastoji od tri mlažnjaka tipa Cessna 525A CJ2. Riječ je o vrlo popularnom mlažnjaku u svijetu poslovne avijacije s kapacitetom od šest putničkih sjedala. Prinova u floti omogućava nam veću fleksibilnost u slaganju rasporeda i svakako još veću raspoloživost, što će posebno razveseliti naše klijente jer najčešće nam upućuju komentar da bi voljeli i češće letjeti s nama, ali da su nam avioni, nažalost – a na našu sreću – stalno zauzeti. Nakon što stabiliziramo operaciju s tri aviona, možemo razmišljati o potencijalnom povećanju prihoda iznad 25 posto na godinu.

S dodatnim zrakoplovom potrebni su i novi piloti? Ima li slobodnih pilota u Hrvatskoj, jesu li teško dostupni i kako ih privoljeti da lete baš za vas?

Krešimir Jung: – Kad je akvizicija novog aviona bila sigurna, počeli smo tražiti pet novih pilota. Priča je vrlo slična kao s mehaničarima. Svi su oni dio otvorenoga globalnog tržišta i prilike im se potencijalno pružaju sa svih strana svijeta. U pravilu radimo isključivo s domaćim pilotima. Nastojimo ih privući pokrivanjem inače prilično izdašnih troškova certificiranja za svoj tip zrakoplova te im nudimo perspektivnu karijeru u kojoj relativno brzo mogu dobiti čin kapetana. Poslovna avijacija za mlade je pilote sjajna industrija jer je tempo takav da godišnje letimo na nekoliko stotina odredišta, vještine i znanja bruse se vrlo brzo, a iskustvo koje se stječe potpuno je drukčije od onoga u redovitoj avijaciji.
 

Krešimir Jung
Krešimir Jung, član uprave, suvlasnik i jedan od kapetana Jung Skya


Što očekujete od ove i iduće godine, kakvi su podaci?

Krešimir Jung: – Jedna od ključnih značajki poslovne avijacije iz perspektive putnika jest mogućnost odabira polaznog i dolaznog odredišta. Upravo zato Jung Sky svake godine leti na dvjestotinjak aerodroma u više od trideset europskih zemalja te na sjever Afrike. Uz povremene iznimke zbog redovitih servisa i donekle sporije zimske sezone naši su mlažnjaci u pravilu svaki dan u zraku, s prosjekom od dva do četiri leta po avionu dnevno. Zadovoljni smo smjerom u kojem idemo i sretni zbog noviteta u floti, no izbjegavamo upotrebljavati pojam ‘očekivanja‘ jer na naše operacije može utjecati mnogo vanjskih faktora koji nisu pod našom kontrolom. Jedino želimo nastaviti biti tim zadovoljnih zaposlenika ponosnih na sigurnost svojih operacija i kvalitetu usluge koju pružamo.

Cijeli intervju pročitajte u tisknom ili digitalnom izdanju poslovnog tjednika Lider od 29. rujna 2023.

Here, you book yourself the always interesting Jung Sky newsletter which keeps you in touch with all the nice things that are happening to us. Don't worry, we won't be a nuisance, smooth flying is the only way we roll.

Follow us