Novosti & Blog

Jung Sky za Večernji list: O tržištu poslovne avijacije

26.02.2024. |
Jung Sky za Večernji list


U nedjelju 25. veljače 2024. u print izdanju Večernjeg lista te na online portalu Vecernji.hr objavljen je članak pod naslovom "Hrvati imaju 365 zrakoplova" autorice Sanje Rapaić koji, osim nekoliko statističkih podataka iz Registra zrakoplova Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, opisuje kako funkcionira usluga privatnih charter letova, a daje i pregršt drugih zanimljivih informacija o industriji poslovne avijacije. Za taj dio priče autorica se između ostalih obratila i aviokompaniji Jung Sky te u nastavku teksta donosimo dijelove članka koji se odnose na nas i našu uslugu. Link na originalni članak dostupan je pretplatnicima sadržaja na portalu Vecernji.hr te se nalazi na ovom linku.


CELEBRITY vs 'POSLOVNJACI'

„Povremeno su naši putnici poznati glumci, sportaši, TV lica, pjevači i druge vrste celebrityja, no ne događa se to baš često, barem ne u našem slučaju. Otprilike 1 posto naših putnika na godišnjoj razini su svjetski poznata lica. Onaj dominantan broj naših putnika su javnosti manje poznate osobe koje benefite putovanja privatnim zrakoplovom koriste u poslovne svrhe. Komfor je svakako jedan od tih benefita, ali tu su još i praktičnost, fleksibilnost, privatnost, efektivnost te minimizacija količine nepotrebno izgubljenog vremena.“


KLIJENTI vs PUTNICI

„Otprilike 95 posto naših putnika su stranci, a isto vrijedi i za klijente s kojima sklapamo ugovore za određeni let. Ovo možda zvuči malo zbunjujuće pa odmah da pojasnimo – naime, letove od nas uglavnom kupuju brokeri za privatne letove koji funkcioniraju kao posrednici između putnika i operatora. Nerijetko se u ulozi posrednika pojavljuju različite concierge ili putničke agencije, a ponekad – iako rijetko – ugovor o letu sklapa se bez posrednika, direktno s putnikom ili nekom kompanijom. Što se domaćih putnika tiče, prijašnjih godina javljali su nam se direktno, no danas je sve češći slučaj da i sami koriste usluge brokera i to uglavnom stranih.

U 2023. smo prevezli skoro 2.200 putnika, a ugovore o letu sklopili smo sa 210 različitih subjekata što je apsolutni rekord dosad. Oko 90 posto tih subjekata su brokerske kompanije koje dolaze iz cijelog svijeta, a u našem slučaju najviše iz Engleske, Švicarske, Italije, Francuske i Njemačke. Ljeti letove dosta kupuju i brokeri iz SAD-a. Za većinu od ovih 210 klijenata iz prošle godine znamo da će slati upite i biti aktivni i ove godine, a koliko će tko kupiti ovisi o puno faktora, između ostalog i našem rasporedu te raspoloživosti. Od najjačih klijenata upite za ponudu primamo praktički svaki dan.“ 


POČECI vs DANAS

„Krenuli smo s jednim zrakoplovom, bio je to mali propelerac Cessna 172 kojim smo obavljali panoramske letove, prvo iznad Brača, a kasnije i iznad Zagreba i okolice. Danas je naša priča potpuno drukčija i u operativnom smislu Jung Sky u 2024. nema gotovo nikakvih sličnosti s Jung Skyem u prve dvije godine nakon osnivanja. Danas našu flotu čine tri moćna poslovna mlažnjaka tipa Cessna 525A CJ2 što je potpuno drukčija kategorija zrakoplova od malog propelerca s početka. Sve vezano uz letačke operacije je zapravo neusporedivo – logistika, operativni sustavi, ljudstvo, potrebna znanja i vještine, tržište, klijenti, sve. Svaki od zrakoplova može primiti do šest putnika, ali je broj putnika po letu najčešće dvije do četiri osobe.“


LETOVI U 2023. vs 2022.

„Prošle smo godine odradili 775 letova s putnicima što je otprilike 30-ak posto više u odnosu na godinu prije. Razlog povećanju djelomično je i u kupovini trećeg zrakoplova, iako smo novitet u floti operacijama pridodali tek krajem travnja, a u preostalih osam mjeseci nismo u svakom trenutku imali na raspolaganju puni potencijal flote od tri zrakoplova, ponajviše zbog redovnih servisa koji znaju potrajati i po nekoliko mjeseci.

No postoje stavke koje su važnije od broja letova. Trajanje letova, destinacije koje obuhvaćaju te kako se jedan let nadovezuje na prethodni ili idući samo su neke od tih stavki. Što se letova s putnicima tiče, prošle smo godine u zraku proveli 13 posto više vremena nego u 2022. što je svakako pozitivno jer je trajanje leta s putnicima okosnica cijene, tj. ugovora između operatora i klijenta.“


LETOVI PO NARUDŽBI vs REDOVNE LINIJE

„Pokrivamo europski kontinent te Mediteran i mediteranske dijelove sjeverne Afrike. Godišnje letimo na preko 200 aerodroma, u gotovo 40 država, a u proteklih pet godina sletjeli smo na 320 različitih aerodroma. Bavimo se letovima po narudžbi što znači da nemamo standardan raspored niti svakodnevne, ponavljajuće rute, no u našem su tjednom rasporedu gotovo uvijek Rim, London, Nica, Milano, Zurich, Venecija, Ženeva... Od hrvatskih zračnih luka, ljeti su jako popularni Dubrovnik, Split i Zadar te su te tri destinacije u periodu od lipnja do rujna gotovo uvijek u pet ili maksimalno 10 najčešće posjećenih zračnih luka. Tijekom ljeta prođemo 100 do 120 destinacija, a osim Hrvatske, ljeti više letimo i na grčke otoke, Tivat, Palma de Mallorcu, Siciliju, Sardiniju... Zimi su pak jako popularne skijaške destinacije poput Innsbrucka, Chamberyja i Samedana. Ne letimo na Island, a danas - za razliku od prije nekoliko godina – iz očitih razloga ne letimo više za Rusiju, Ukrajinu, Moldaviju i Bjelorusiju.“


O KONKURENCIJI

„Naša konkurencija ne staje na Hrvatskoj ili regiji. Za svaki upit koji primimo, mi smo zapravo u 'natjecanju' sa svim aviokompanijama u Europi koje operiraju mlažnjacima do 6 putnika. Primjerice, kada zaprimimo upit za let iz Londona za Madrid, minimum koji možemo očekivati je da smo u konkurenciji s operatorima iz Engleske i Španjolske, a vjerojatno i nekima iz Francuske, Njemačke, možda i Škotske. Pri tome je vjerojatnost da će netko od njih zbog bolje pozicioniranosti zrakoplova ponuditi bolju cijenu od nas prilično velika. Srećom, u ovoj industriji cijena u većini slučajeva nije presudan faktor, već su to upravo kvaliteta usluge, pouzdanost operatora te kvalitetni odnosi s brokerima temeljeni na povjerenju i međusobnoj potpori.“
 

Jung Sky za Večernji list


O OSNIVAČIMA

„Jung Sky su 2009. osnovali Vedran i Krešimir Jung. Potonji, inače po struci inženjer strojarstva te inženjer aeronautike, jedan je i od najiskusnijih kapetana u toj aviokompaniji, a svoju je ljubav prema avionima i letenju pretvorio u novu karijeru nakon što je u ranim 2000-tima dao otkaz u tvrtki u kojoj je tada radio kao inženjer strojarstva te se po završetku studija aeronautike na Prometnom fakultetu u Zagrebu posvetio zanimanju pilota. Radio je i kao instruktor letenja, a u pet godina prije osnivanja Jung Skya letio je na Fokkeru 100 za domaću aviokompaniju Trade Air. Da je pokretanje vlastite avio-priče bio odličan poslovni potez te da su privatni letovi itekako tražena usluga, potvrđuje i to što su te 2009. Jung Sky činile tri osobe, Krešimir, Vedran i Jasna Jung, od kojih je samo jedna osoba bila pilot, dok danas u kompaniji imaju 28 zaposlenih, od čega čak deset pilota.“


MANJE UGODNA ISKUSTVA / PLANOVI

„Na pitanje jesu li u prvih desetljeće i pol svog rada imali i nekih negativnih iskustava, odgovaraju kako je svaki let priča za sebe i vrlo kompleksna operacija te je za očekivati da ne ide uvijek sve onako kako je zacrtano, no manje ugodna iskustva su, kako kažu, do sada ipak bila više iznimka, nego pravilo.

- Bilo je, primjerice, situacija kada su putnici bili uvjereni da su unajmili mnogo veći avion te su došli na aerodrom s drukčijim očekivanjima ili su pak ponijeli znatno više prtljage nego što mi smijemo prevesti. Događa se i da se putnici ne pridržavaju ugovorenih vremenskih termina, jer misle da najam privatnog aviona znači i neograničenu količinu slobode i fleksibilnosti - kažu iz tvrtke, koja je svih ovih godina rasla, no cilj im ipak nije izrasti u aviokompaniju od deset ili više zrakoplova u floti. Planiraju zadržati imidž 'boutique operatora' čija flota neće prelaziti brojku od četiri ili pet zrakoplova, no budućnost tvrtke nije vezana samo uz letenje.

S ciljem da servisiranje svojih mlažnjaka više ne 'outsourcaju', potkraj 2022. osnovali su i vlastitu organizaciju za održavanje zrakoplova. Budući da je riječ o usluzi za koju u ovom dijelu Europe postoji vrlo velika potreba, planiraju postati organizacija koju će i drugi operatori poslovne avijacije angažirati za održavanje svojih flota.“
 

Krešimir Jung / Jung Sky
Krešimir Jung, suosnivač, član uprave i jedan od najiskusnijih kapetana Jung Skya

 

Ovdje bukiraš Jung Sky newsletter i kontinuirano si u toku s probranom listom lijepih stvari koje nam se događaju. Ne davimo, samo smooth flying.

Follow us